TORUŃ, 18-19 WRZEŚNIA 2015
MIEJSCE OBRAD: SALA IM. LUDWIKA
KOLANKOWSKIEGO (307)
COLLEGIUM MAIUS, ul. FOSA STAROMIEJSKA
3
OTWARCIE KONFERECJI
PIĄTEK, 18 WRZEŚNIA,
16.00
Część I
16.15 –
17.15
Antoni
Smuszkiewicz
Science fiction
wśród odmian polskiej fantastyki współczesnej
Dariusz
Brzostek
Utopia –
prognoza – diagnoza? Najnowsza science fiction wobec wiedzy potocznej i
naukowej
Maciej
Parowski
Ślepy
snajper, czyli co selekcjoner może zrobić prekursorom
PRZERWA
17.15 – 17.30
Część II
17.30 –
18.30
Łukasz Książyk
„Trylogia księżycowa” Jerzego
Żuławskiego w oczach historyków literatury
Jerzy Szeja
Fantastyczna realność. Fantomatyka
Stanisława Lema a współczesność
Adam
Mazurkiewicz
Czyżby cień
wielkiej góry? O (nie)obecności dorobku Stanisława Lema w polskiej fantastyce
ostatnich lat
DYSKUSJA
UROCZYSTA
KOLACJA
19.30
SOBOTA, 19
WRZEŚNIA, 10.00
Część I
10 – 11.45
Dorota Guttfeld
Twórczość
Lema: obecność i percepcja wśród fanów fantastyki
Paulina
Abriszewska
Fantastyka w ujęciu teoretycznym
Stanisława Lema. Rewizje
Iwona Grodź
„Solaris” Stanisława Lema - perspektywa
filmoznawcza
Wojciech
Kajtoch
Refleksje
nad „Dyktandami” Stanisława Lema
Iwona Pięta
Intertekstualny dyskurs z Lemem w prozie Jacka Dukaja
Intertekstualny dyskurs z Lemem w prozie Jacka Dukaja
DYSKUSJA
PRZERWA
11.45 – 12
Część II
12 – 13
Cezary
Zbierzchowski
Science
fiction jako lęk przed ewolucją
Edyta Izabela Rudolf
Światopogląd naukowy Janusza A. Zajdla
Piotr
Stasiewicz
Fantastyka i popkultura. Przypadek Jakuba Ćwieka
Fantastyka i popkultura. Przypadek Jakuba Ćwieka
Rafał
Kochanowicz
Tradycja, metafizyka i karnawał w
twórczości Marka Oramusa
DYSKUSJA
PRZERWA OBIADOWA
14.15 – 15.15
Część III
15.30 – 16.30
Mariusz Maciej
Leś
Naukowa fantastyka Wawrzyńca
Podrzuckiego
Monika
Brzóstowicz-Klajn
Cykl o Smoczogórach Wita Szostaka:
między polską tradycją a Tolkienowskimi inspiracjami
Maciej
Wróblewski
„Mniejsza” fantastyka – słowo o
współczesnej fantastyce dla dzieci
DYSKUSJA
PRZERWA
16.30 – 16.45
Wspomnienie o Jerzym
Żuławskim w stulecie Jego śmierci
Agnieszka Żuławska-Umeda
UROCZYSTE WRĘCZENIE
NAGRODY LITERACKIEJ IM. JERZEGO ŻUŁAWSKIEGO
LAUDACJA
Sala im. Ludwika
Kolankowskiego, Collegium Maius, 19 września, godz. 17
LISTA UCZESTNIKÓW, KTÓRZY POTWIERDZILI SWÓJ AKTYWNY UDZIAŁ
- prof. dr hab. Antoni Smuszkiewicz
- dr hab. Dariusz Brzostek
- dr Dorota Guttfeld
- dr Mariusz Maciej Leś
- dr Adam Mazurkiewicz
- dr Edyta Izabela Rudolf
- dr Jerzy Szeja
- dr hab. Maciej Wróblewski
- red. Maciej Parowski
- Cezary Zbierzchowski (pisarz)
- dr hab. Wojciech Kajtoch
- dr Łukasz Książyk
- dr Iwona Pięta
- dr hab. Monika Brzóstowicz-Klajn
- dr Piotr Stasiewicz
- dr Paulina Abriszewska
- dr Iwona Grodź
- dr hab. Rafał Kochanowicz
NADESŁANE TYTUŁY I STRESZCZENIA REFERATÓW
(w kolejności ich otrzymywania)Maciej Parowski
Ślepy snajper, czyli co selekcjoner może zrobić prekursorom
Jakie mogą być (i faktycznie były) powody odrzucenia tekstów literackich, które później okazały się istotne, a eliminator do dziś czuje ciężar pomyłki. Nostalgiczne refleksje redaktora o sobie i innych.
Cezary Zbierzchowski
Science fiction jako lęk przed ewolucją
SF - pomimo warstwy związanej z futurologią - jest sztuką konserwatywną ideowo (także warsztatowo). Ideowo w dobrym znaczeniu - mianowicie pielęgnującą humanizm, starającą się ratować tradycyjnie rozumiane człowieczeństwo i role społeczne. Głównie jednak chciałbym zwrócić uwagę na pewien paradoks, który od lat obserwuję w tekstach SF, a także w swoim własnym pisarstwie. Mianowicie, pociąg do opisywania przyszłości, do ekstrapolowania trendów w życiu społecznym i snucia wizji alternatywnych, przemieszany jest z wyraźnym lękiem przed zmianą, z obawą nie tylko przed rewolucyjnymi tąpnięciami, takimi jak wojna czy epidemia, ale również przed zwykłym rozwojem technologicznym, powolnym traceniem odrębności kulturowej i wolności. Paradoks ten
najmocniej widać chyba w utworach apo- i postapokaliptycznych oraz w
cyberpunku, ale moim zdaniem nie ma właściwie optymistycznej literatury SF. Co
sprawia, że nawet kiedy wszystko wydaje się dobre i uporządkowane, od razu
wiemy, że ten mdły obraz kryje pod spodem fałsz i niebezpieczeństwo?
Wojciech Kajtoch
Wojciech Kajtoch
Refleksje nad
„Dyktandami” Stanisława Lema
Jak Stanisław Lem,
amator groteski słowotwórczej, kreował groteskowy komizm musząc posługiwać się
językiem standardowym i co przy tej okazji kontestował.
Adam Mazurkiewicz
Czyżby cień
wielkiej góry? O (nie)obecności dorobku Stanisława Lema w polskiej fantastyce
ostatnich lat
Stanisław Lem to
pisarz, którego pozycja artystyczna wciąż jest niepodważalna. Świadczy o tym
nie tylko zgodna opinia literaturoznawców, ale też fakt, iż dorobek prozatorski
i myślowy tego pisarza nadal pozostaje obiektem fascynacji kolejnych pokoleń
badaczy, sytuujących go w rozmaitych kulturowych i cywilizacyjnych kontekstach.
Co istotne, w można zaobserwować przy tym znaczące przesunięcie akcentów uwagi
z dorobku pisarskiego na filozoficzny. Jeśli bowiem nawet badacze przywołują
utwory literackie, czynią to pretekstowo, aby za ich pośrednictwem
rekonstruować Lemowski system filozoficzny, w centrum zainteresowania stawiając
kwestie związane z przemianami kulturowymi i cywilizacyjnymi.
Paradoksalnie -
niejako „na przekór” owej, akcentowanej przez naukowców, rangi twórczości Lema
i jej obecności na czytelniczej giełdzie - pozostaje ona w szczególnej sytuacji
z perspektywy artystycznej recepcji. Lektura rodzimej literatury
fantastycznonaukowej nie pozwala bowiem zauważyć znaczącego wpływu twórcy na
młodsze pokolenia. Zarazem jednak owa nieobecność pozostaje znacząca tym
bardziej, że wiele pomysłów, po które sięgają twórcy współczesnego nurtu hard
science fiction, zdaje się inspirowana namysłem Lema nad problematyką
cywilizacyjną. Jednakże uważna obserwacja wydarzeń kulturalnych ostatnich lat
uzmysławia, iż Lem pojawia się w różnych, niekiedy zgoła nieoczekiwanych
kontekstach: m.in. dramacie, piosence popularnej, muzyce elektronicznej, doodlu.
Edyta Izabela Rudolf
Światopogląd naukowy Janusza A. Zajdla
Janusza Zajdla postrzega się przede wszystkim najpierw jako pisarza, a następnie znawcę/badacza systemów społecznych. O ile w przypadku Jerzego Żuławskiego i Stanisława Lema dość często podnoszono temat roli nauki i naukowców, o tyle w przypadku Zajdla zagadnienie to schodziło na plan dalszy. Tymczasem zapomina się, iż był to człowiek nauki – fizyk, badacz, nauczyciel. Przedmiotem refleksji będzie zatem próba określenia źródeł, mających wpływ na kształtowanie się wizji nauki u Zajdla. Równie intrygującym problemem wydają się być relacje zachodzące pomiędzy nauką a człowiekiem.
Łukasz Książyk
Edyta Izabela Rudolf
Światopogląd naukowy Janusza A. Zajdla
Janusza Zajdla postrzega się przede wszystkim najpierw jako pisarza, a następnie znawcę/badacza systemów społecznych. O ile w przypadku Jerzego Żuławskiego i Stanisława Lema dość często podnoszono temat roli nauki i naukowców, o tyle w przypadku Zajdla zagadnienie to schodziło na plan dalszy. Tymczasem zapomina się, iż był to człowiek nauki – fizyk, badacz, nauczyciel. Przedmiotem refleksji będzie zatem próba określenia źródeł, mających wpływ na kształtowanie się wizji nauki u Zajdla. Równie intrygującym problemem wydają się być relacje zachodzące pomiędzy nauką a człowiekiem.
Łukasz Książyk
„Trylogia księżycowa” Jerzego Żuławskiego w
oczach historyków literatury
Referat będzie
próbą odpowiedzi na pytanie, jak historycy literatury postrzegają fantastykę
naukową Jerzego Żuławskiego. Czy skłonni są widzieć w autorze „Trylogii
księżycowej” nestora polskiej fantastyki, czy też wyrastające ze świadomości
modernistycznej przełomu XIX i XX wieku dzieło Żuławskiego skłania ich do
podejmowania innych tropów interpretacyjnych i sytuowania „księżycowej” prozy
autora „Erosa i Psyche” poza kontekstem literatury science-fiction.
Mariusz Maciej
Leś
Naukowa fantastyka Wawrzyńca Podrzuckiego
Wystąpienie
będzie analizą kontynuacji modelu „hard”
science fiction w trylogii Yggdrasill. Odwołam się też do autorskiej
świadomości autora, który wprost odnosił się do twórczości Stanisława Lema.
Iwona Pięta
Intertekstualny dyskurs z Lemem w prozie Jacka Dukaja
Tematem wystąpienia będą zarówno zbieżności i podobieństwa dotyczące wątków i motywów tematycznych, jak rozwiązania formalne i bezpośrednie nawiązania łączące twórczość obu pisarzy.
Antoni Smuszkiewicz
Iwona Pięta
Intertekstualny dyskurs z Lemem w prozie Jacka Dukaja
Tematem wystąpienia będą zarówno zbieżności i podobieństwa dotyczące wątków i motywów tematycznych, jak rozwiązania formalne i bezpośrednie nawiązania łączące twórczość obu pisarzy.
Antoni Smuszkiewicz
Science
fiction wśród odmian polskiej fantastyki współczesnej
Tematem
wystąpienia będzie panoramiczne spojrzenie na różne odmiany polskiej fantastyki
w ostatnich trzydziestu latach. Chciałbym zastanowić się, jakie nastąpiły
zmiany w tym okresie, jakie odmiany fantastyki zyskują sobie większą lub
mniejszą popularność w różnych fazach rozwoju tego rodzaju kreacji świata
przedstawionego i ewentualnie jakie są prawdopodobne przyczyny zachodzących
zmian w zakresie poetyki, tematyki i podejmowanej problematyki. Jak dominująca
jeszcze w latach osiemdziesiątych science fiction sytuuje się później wśród
innych odmian współczesnej fantastyki, a zwłaszcza wobec ekspansywnej fantasy.
Czy można z pewnym prawdopodobieństwem określić, w jakim kierunku zmierza
szeroko rozumiana ewolucja polskiej fantastyki?
Monika
Brzóstowicz-Klajn
Cykl o Smoczogórach Wita Szostaka: między polską tradycją a
Tolkienowskimi inspiracjami
Dariusz Brzostek
Referat ma przedstawiać ciekawy przykład swobodnej i twórczej inspiracji motywami zaczerpniętymi z twórczości J. R. R. Tolkiena. Nie chodzi o poszukiwanie wpływów czy powierzchowne naśladownictwo. Wit Szostak umiejętnie i przekonująco łączy w kreacji fantastycznego świata Smoczogór niektóre rozwiązania autora Hobbita z kulturą naszego Podhala, fascynacją muzyką i sztuką tego regionu oraz filozoficzną postawą. Patronuje mu również tradycja młodopolskiej literatury, a cały jego cykl ma swój odrębny charakter na tle najnowszej polskiej fantasy. Celem referatu jest pokazanie, w jaki sposób Szostak konstruuje swój cykl, na czym polega twórcze wykorzystanie wspomnianych wzorców, czy wszystko w tym projekcie wyszło i jak konwencja fantasy przetwarza obraz kultury góralskiej. Słowem: na ile nasi górale mogą być jak hobbici?
Piotr Stasiewicz
Fantastyka i popkultura. Przypadek Jakuba Ćwieka
Fantastyka i popkultura. Przypadek Jakuba Ćwieka
W swoim
wystąpieniu chciałbym scharakteryzować twórczość tego niezwykle popularnego
ostatnio pisarza, w tym szczególnie cykle o Lokim i Chłopcach, w kontekście
kontrowersyjnej sprawy, jaką jest uwikłane w postmodernizm światotwórstwo we
współczesnej fantastyce. W swoich rozważaniach zamierzam skonfrontować
twórczość Ćwieka z kilkoma, niejednokrotnie wykluczającymi się, teoriami
współczesnej fantastyki (m. in. Briana McHale'a, Dominiki Oramus), które w
różny sposób naświetlają kwestię związków między popkulturą a strategią
tworzenia fantastycznych światów.
Paulina
Abriszewska
Fantastyka w ujęciu teoretycznym Stanisława
Lema. Rewizje
Wystąpienie
będzie próbą odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób Lem jest / powinien być
obecny w dyskursie teoretycznym i jakie problemy przez niego podnoszone
należałoby ponownie rozważyć. Rewizyjny element dotyczy zderzenia teoretycznych
ustaleń Lema z różnymi zjawiskami we współczesnej, światowej literaturze
fantastycznej.
Jerzy Szeja
Fantastyczna realność. Fantomatyka
Stanisława Lema a współczesność
Jak
przewidywania Lema w zakresie tworzenia fantastycznej (bo sztucznej)
rzeczywistości odbiły się na innych tekstach kultury, a jak zaczynają się
realizować w dzisiejszych technologiach.
Dorota Guttfeld
Twórczość Lema: obecność i percepcja wśród
fanów fantastyki
Referat oparty
będzie na badaniach ankietowych prowadzonych wśród polskich fanów fantastyki:
badaniu Fantastyczni 2012, (przeprowadzonym wiosną 2012 na ponad 1000
czytelnikach literatury fantastycznej biorących udział w Ogólnopolskim
Festiwalu Miłośników Fantastyki Pyrkon i powiązanym z nim badaniu w Internecie)
oraz badaniu uczestników warszawskich Dni Nauki i powiązanego z nimi konwentu
Avangarda 2015. Badania odpowiedzą na pytania dotyczące obecności twórczości
Lema w świadomości miłośników fantastyki i członków współczesnego fandomu, uwarunkowań
demograficznych, możliwych korelacji z innymi rodzajami aktywności fanowskich
oraz preferencji odnośnie innych autorów i rodzajów literatury fantastycznej.
Iwona Grodź
„Solaris” Stanisława Lema
- perspektywa filmoznawcza
Tematem referatu będzie filmowa adaptacja powieści Stanisław
Lema „Solaris” autorstwa A. Tarkowskiego z 1972 roku. Nacisk położony zostanie
na trzy kwestie:
- gatunkowe przyporządkowanie filmu: dramat, science fiction
(perspektywa genealogiczna);
- korespondencje filmu z innymi sztukami: tekst literacki
(perspektywa komparatystyczna);
- artysta w filmie: pisarz a reżyser (perspektywa
komunikacyjna).Dariusz Brzostek
Utopia – prognoza
– diagnoza? Najnowsza science fiction wobec wiedzy potocznej i naukowej
W swoim
wystąpieniu chciałbym przyjrzeć się nieco bliżej – w sposób możliwie
analityczny – realistycznemu komponentowi najnowszej literatury
fantastycznonaukowej w obliczu dość rozpowszechnionego przekonania, że
„rzeczywistość dogoniła science fiction” lub też „przyszłość już była”.
Zajmować mnie będą diagnozy i prognozy dotyczące praktyk życia codziennego,
struktury społecznej, geopolityki oraz rozwoju nauki i techniki zwarte w
fantastyce najnowszej – w kontekście wiedzy potocznej, lokalnej oraz świadomie
wybieranej przez niektóre grupy nie-wiedzy.
Materiały pokonferencyjne zostaną opublikowane przez Wydawnictwo Naukowe UMK w Toruniu.